Szülőként úgy gondolod, ha a kisgyermeked nyelveket tanul, programozik, rendszeresen sportol, akkor várhatóan sikeresebb lesz majd felnőttként? Az akadémiai tudás természetesen fontos, de nem feltétlenül a legfontosabb tényező, amivel megalapozhatod gyereked jövőbeli sikerességét.
Egy kutatás eredményeiből kiderült, hogy a kisgyermekek társas-érzelmi készségeinek fejlettsége sokkal jobb előrejelzője a sikernek, mint az elsajátított tudás vagy akár a család társadalmi, anyagi helyzete.

Négy amerikai egyetem – Penn State, Duke University, Vanderbilt University és University of Washington – kutatói több mint 700 gyermek életét követték végig az óvodától fiatal felnőttkorukig. Vizsgálták, hogy a gyermekek milyen fokú társas-érzelmi készségekkel rendelkeztek óvodás korukban, majd felkeresték ugyanezeket a gyermekeket 20 éves korukban, hogy megvizsgálják egészségügyi, társadalmi és munkaügyi életkörülményeiket. A kutatás eredményei rámutattak, hogy azok a fiatalok, akik óvodás korukban magasabb proszociális készségekkel (önzetlenség, segítségnyújtás, együttműködés) rendelkeztek, nagyobb arányban nyertek felvételt felsőoktatási intézményekbe, könnyebben találtak maguknak munkát és jelentősen kisebb arányban csúszott el rossz irányba az életük, mint azoknak a fiataloknak, akik óvodásként gyengébb társas-érzelmi készségekkel rendelkeztek.

A kutatás kezdetekor a gyermekek társas-érzelmi készségeit az óvónők értékelték, olyan dimenziók mentén, hogy a gyermek „segítőkész másokkal”, „megosztja a dolgait” és „ törekszik a konfliktusok megoldására”. A kutatók aztán a már 20 éves fiatalok körülményeit vizsgálták meg öt területen: tanulmányok és munkavállalás, társadalmi tevékenységek, esetleges bűncselekmények, káros szenvedélyek és egészségügyi állapot. Az eredményeket kiértékelve szembetűnő volt, hogy a kisgyermekkori proszociális készségek szignifikánsan pozitív hatással voltak mind az öt vizsgált területre. Az a kisgyermek, aki csupán egy ponttal magasabb eredményt ért el a társas-érzelmi kompetenciák felmérése során, akár kétszer nagyobb valószínűséggel jutott be a felsőoktatási intézménybe, és 46%-kal nagyobb valószínűséggel rendelkezett biztos állással 25 éves korára.

A hosszútávú kutatás célja az volt, hogy a szakemberek jobban megértsék, hogy mely korai jellemzők lehetnek a legjobb előrejelzői annak, hogy a gyermekből egészséges felnőtt váljék. Az elmúlt évek kutatási eredményei már láthatóvá tették, hogy az intelligencia tesztekkel mért kognitív képességek önmagukban nem elegendőek ahhoz, hogy megjósolható legyen egy fiatal jövőbeli sikeressége. A munka világában például a tanulmányi végzettség azért is lehet fontos része a sikernek, mert egy iskola elvégzése olyan nem kognitív képességeket is igényel, mint az önfegyelem, a motiváció, a kitartás, vagy az interperszonális képességek (mint az empátia, társadalmi felelősség, személyközi kapcsolatok). Sőt, az olyan társas-érzelmi képességek, mint az önkontroll, a társas empátia vagy az érzelmek hatékony szabályozása kiemelten fontosak mind a társas-, mind a munkahelyi érvényesülésben is.

A kutatásban résztvevő kutató, Damon Jones – a Bennett Pierce Prevenciós Kutató Központ vezető kutatója – szerint az eredmények rávilágítanak arra, hogy amennyiben segítjük a gyermekeinket abban, hogy fejlesszék társas-érzelmi kompetenciáikat, azzal jelentősen növelhetjük az esélyüket, hogy életük minden területén sikeresek legyenek.

A jó hír ugyanis az, hogy a gyermekek társas-érzelmi készségei fejleszthetők, akár már kisgyermekkortól.

Mit tehetsz már ma azért, hogy gyermeked könnyebben boldoguljon?
engedd játszani – a játék fejleszti a fantáziáját, a problémamegoldó készséget, az egyezkedést, az adok-kapok viszonyokat, valamint a proszociális képességeket. Sőt, a játék során könnyebben megtanulhatja, hogy a hibázás elfogadható, és rugalmasabban fejlődhetnek megküzdési stratégiái, miközben erősödik a reziliencia képessége, vagyis a pszichés ellenállóképessége.

segíts neki megnevezni az érzelmeit – az érzelmek kezelését ugyanis ugyanúgy tanulnunk kell, mint a cipőfűző bekötését. Ahhoz, hogy szabályozni tudja az érzelmeit, előbb fel kell tudni ismerni őket, nevén kell nevezni és megérteni, hogy milyen célt szolgálnak.

beszélgessetek az érzelmekről – amikor lehetőséged adódik, próbáld gyermekeddel együtt megérteni és megfogalmazni, hogy mit érezhet a különböző helyzetekben. Ha ez természetessé válik számára, könnyebben tudja majd céljait elérni társas környezetben is.

És eljöhetsz hozzánk 😊 Ismerd meg, hogy mivel tudunk Benneteket támogatni: FutureKids képzések

*A kutatásról bővebben itt olvashatsz.

Írta: Zétényi Anna, FutureKids Intézet